Producenci
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Niedobór witaminy B12 - ukryta przyczyna chorób i dolegliwości! 0
Niedobór witaminy B12 - ukryta przyczyna chorób i dolegliwości!

Witamina B12 – co to jest?

Za witaminę B12 uznaje się kilka związków z grupy kobalamin, które pełnią podobne funkcje oraz charakteryzują się podobną budową. Należą one do witamin rozpuszczalnych w wodzie z grupy B. Ich budowa jest dość skomplikowana. Są przedstawicielami korynoidów z atomem kobaltu w centralnym miejscu. Do grupy kobalamin można zaliczyć:

  • hydroksykobalaminę,
  • cyjanokobalaminę,
  • metylokobalaminę,

deoksyadenozylokobalaminę.


Witamina B12 – właściwości

Witamina B12 pełni w organizmie wiele ważnych funkcji:

  • uczestniczy w procesie powstawania krwinek czerwonych,
  • bierze udział w syntezie DNA oraz RNA jako kofaktor wielu enzymów,
  • uczestniczy w metabolizmie węglowodanów i tłuszczów,
  • odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego (przyczynia się do powstawania neuroprzekaźników, prawidłowej budowy nerwów),
  • odpowiada za odzyskiwanie aktywnej biologicznie postaci witaminy B11 (kwasu foliowego).

Witamina B12 – w czym jest?

itamina B12 jest pobierana z pokarmem. Jej wchłanianie następuje w końcowym odcinku jelita krętego. Głównym źródłem witaminy B12 są produkty pochodzenia zwierzęcego:

  • mięso przeżuwaczy (np. wołowina, jagnięcina), 
  • drób,
  • jaja,
  • ser,
  • mleko, 
  • ryby,
  • skorupiaki.

Można ją znaleźć również w niektórych algach czy produktach roślinnych, wcześniej poddanych fermentacji.

Zawartość witaminy B12 w 100 g przykładowych produktów spożywczych:

  • jaja – 1,6 μg
  • sery dojrzewające – 1,0-2,0 μg
  • wieprzowina – 0,6 μg
  • mleko – 0,4 μg

Dobowe zapotrzebowanie dorosłego człowieka waha się w granicach 2μg. Cyjanokobalamina ulega kumulacji w wątrobie (ok. 1000-2000 μg). Oznacza to, że nawet jeśli przez jakiś czas nie będziemy dostarczać tej witaminy do organizmu, to i tak nie musimy martwić się o szybkie wystąpienie jej niedoboru. Dojdzie do niego po ok. 5-6 latach od przyjęcia ostatniej dawki. Jeżeli jednak regularnie spożywamy mięso, dzienne zapotrzebowanie na witaminę B12 zostanie całkowicie pokryte. Mimo to na jej niedobór są szczególnie narażone osoby nadużywające alkoholu, osoby starsze, wegetarianie czy osoby cierpiące na choroby układu pokarmowego

Witamina B12 – niedobór

Przyczynami niedoborów witaminy B12 mogą być:

  • dieta pozbawiona mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego, 
  • choroby układu pokarmowego zaburzające wchłanianie witaminy B12, 
  • stosowanie niektórych leków (przyczyniają się do zaburzania wchłaniania kobalaminy w jelitach, np. inhibitory pompy protonowej, metformina). 

Niedobór witaminy B12 skutkuje głównie problemami z erytropoezą (powstawaniem krwinek czerwonych). Powszechnie schorzenie to nazywa się anemią lub niedokrwistością złośliwą. Jej przyczyną jest głównie nieprawidłowe wchłanianie witaminy B12 z przewodu pokarmowego. Może być także wynikiem nadmiernego wzrostu flory jelitowej (która zużywa kobalaminę) czy chorób jelita krętego. Brak witaminy B12 może także prowadzić do atrofii błony śluzowej przewodu pokarmowego

Brak kobalaminy może powodować poważne choroby neurologiczne lub zwiększenie ryzyka ich wystąpienia (ataksja, zapalenie nerwów, porażenie kończyn). Niedobór wpływa także niekorzystnie na funkcjonowanie układu odpornościowego i proces powstawania reakcji zapalnej. 

Witamina B12 – nadmiar

Nadmiar witaminy B12 jest rzadko stwierdzany. Jej zbyt duże ilości są wydalane wraz z moczem. Stosowanie suplementów diety z dużą dawką witaminy B12 może prowadzić do reakcji alergicznych. 

Jak uzupełnić witaminę B12 w organizmie?

Poza produktami spożywczymi rynek farmaceutyczny proponuje wiele suplementów diety zawierających w swym składzie kobalaminy. Suplementy te zawierają najczęściej metylo- i cyjanokobalaminę. Dowody naukowe sugerują, iż metylokobalamina jest wykorzystywana bardziej wydajnie przez organizm niż cyjanokobalamina. Ich poziom wchłaniania po podaniu doustnym jest dość podobny, lecz więcej kobalaminy gromadzi się w wątrobie po podaży metylokobalaminy. 

Witamina B12 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Warto zatem od czasu do czasu zbadać jej poziom lub zastanowić się, czy nasza dieta obfituje w produkty, które ją zawierają. Dodatkowo należy sprawdzić, czy regularnie przyjmowane przez nas leki (jeśli takie występują) nie zaburzają procesu wchłaniania tej witaminy.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
;
Sklep internetowy Shoper.pl