Producenci
Produkt dnia
Niedokrwienie mięśnia sercowego: 10 Sposobów jak się uchronić! 0
Niedokrwienie mięśnia sercowego: 10 Sposobów jak się uchronić!

Niedokrwienie: powód, że serce choruje

Jest to zmniejszony przepływ krwi do serca, co sprawia, że ten ważny narząd ma niedobór tlenu i składników odżywczych.

Zatem, jak dbać o krążenie i prawidłową dostawę tlenu oraz składników odżywczych? Poniższe kroki znaczącą pomogą Ci wzmocnić zdrowie serca dzięki lepszemu krążeniu.

☑ Krok 1: jedz mniej cukru spożywczego i fruktozy. Gdy mamy tych składników dużo w diecie, zachodzą niekorzystne zmiany w różnych czynnikach ryzyka chorób układu krążenia: wzrost stężenia trójglicerydów, insuliny i kwasu moczowego w surowicy krwi, wzrost ciśnienia tętniczego, wzrost adhezji płytek krwi, spadek stężenia frakcji HDL cholesterolu, insulinooporność.

Zanim choroby serca były powszechne, spożycie tych cukrów na osobę było 5 razy mniejsze niż wynosi dziś. Daje do myślenia.

☑ Krok 2: jedz więcej jajek na miękko. Analiza badań z 2021 pokazała, że gdy jemy więcej niż 1 jako dziennie, to ryzyko choroby wieńcowej (niedokrwienia serca) jest mniejsze o 10%.

☑ Krok 3: włącz do diety oliwę z oliwek. Badania pokazują, że wyższe spożycie tłuszczów jednonienasyconych zmniejsza ryzyko choroby wieńcowej (niedokrwienia). Oliwa to najbogatsze źródło jednonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Oliwa zawiera też fenolowe przeciwutleniacze, w tym kwas kofeinowy, oleuropeinę i hydroksytyrozol. Związki te są przydatne w zapobieganiu chorobom układu krążenia, bo mają pewną biochemiczną przewagę nad innymi przeciwutleniaczami. Ważna cecha!

Osobiście uwielbiam oliwę. Podsmażam na niej np. pomidory, skrapiam nią sałatki, które robię do obiadów, a czasami maczam w niej chleb na zakwasie. Smaczne to i zdrowe.

☑ Krok 4: zupełnie usuń z diety tłuszcze trans. Epidemia choroby wieńcowej zaczęła się około 1920 r., czyli 8 lat po tym, jak przemysł spożywczy wprowadził do diety duże ilości tłuszczu trans w postaci częściowo uwodornionego oleju roślinnego. Te kwasy tłuszczowe upośledzają funkcje śródbłonka, a upośledzona funkcja śródbłonka to prekursor niedokrwienia serca.

A więc korelacja. Więcej tłuszczów trans, więcej chorób serca. Nie lubię mówić o korelacji. Wstaję rano, patrzę, o, świeci słońce! Moja pobudka jest skorelowana ze wschodem słońca, ha, ha. Ale w przypadku tłuszczów trans w dodatku do korelacji mamy też potwierdzenia związku przyczynowo-skutkowego.

Jak unikać kwasów tłuszczowych o izomerii trans? Należy czytać etykiety i unikaj produktów mających w składzie tłuszcz opisany jako „częściowo uwodorniony” lub „częściowo utwardzony”.

☑ Krok 5: jedz pestki. Pestki to nasz najbardziej wartościowy i skoncentrowany w składniki odżywcze pokarm. Dawniej, przez większą część historii ludzkości, pestki były podstawowym pożywieniem naszego gatunku. Mimo iż dziś jemy ich mniej niż kiedyś, wciąż są doskonałym, zdrowym pokarmem. Pestki słonecznika i pestki dyni to moje lubione, polecam. Dobre są też nasiona chia.

☑ Krok 6: jedz więcej warzyw i owoców. Witamina C, magnez, flawonoidy, witamina E, niezbędne kwasy tłuszczowe i błonnik – to ważne składniki warzyw. Jednak najważniejszym wydaje się być potas – ogromnie istotny dla odpowiedniego ukrwienia serca. Nic tak dobrze nie dostarcza potasu jak warzywa i owoce. Z owocami osobiście nie przesadzam (chyba że są ubogie we fruktozę – to zjadam ich dość sporo), skupiam się głównie na warzywach. Warto do każdego posiłku mieć jakieś warzywo.

☑ Krok 7: pij sok z ciemnych winogron. Zacznę od tego, że soki owocowe, jeśli je pijemy, należy pić do posiłku, by obniżyć ich ładunek glikemiczny. I choć nie polecam soków z owoców, to są wyjątki od tej reguły. Jednym z nich jest sok z winogron.

Sok z winogron zawiera flawonoidy, które hamują agregację płytek krwi. Hamuje również utlenianie się LDL. Spożywanie tego soku w dawce 4-16 ml/kg masy ciała dziennie przez 2-8 tygodni poprawia funkcjonowanie śródbłonka u pacjentów z chorobą wieńcową.

 

☑ Krok 8: pij sok z granatów. To drugi wyjątek. U osób z poważną miażdżycą tętnic szyjnych picie 250 ml soku z granatów dziennie przez 1 rok spowodowało zmniejszenie średniej grubości tzw. kompleksu intima-media prawej i lewej tętnicy szyjnej o 35%.

Pamiętajmy tutaj, że blaszka miażdżycowa to jeden z powodów niedokrwienia serca. Zatem warto sięgać po sok z granatów.

☑ Krok 9: jedz więcej czosnku. 280 pacjentów z zaawansowaną miażdżycą wzięło udział w badaniu z podwójnie ślepą próbą, trwało ono 4 lata. 152 pacjentów ukończyło badanie. Tym, którzy spożywali placebo, średnia objętość blaszki miażdżycowej wzrosła o 15,6%. Tym, którzy spożywali czosnek, średnia objętość blaszki miażdżycowej zmalała o 2,6%.

☑ Krok 10: codziennie się ruszaj. Spacery, jazda na rowerze, dowolny rodzaj tańca, gimnastyka, joga. Przy tym pamiętaj, aby oddychać tylko przez nos. Dzięki temu lepiej dotlenią się narządy, w tym mięsień sercowy. Oddychanie tylko przez nos podczas aktywności fizycznej to podstawowa zasada metody Butejki.

A co, jeśli intensywność jest tak duża, że uniemożliwia oddech przez nos? Wówczas zwolnij tempo, zmniejsz intensywność, aby utrzymać oddychanie przez usta.

Miłego dnia,

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
;
Sklep internetowy Shoper.pl